نشان حلال چیست؟

گواهینامه حلال یا نشان حلال چیست؟

کلیات و الزاماتی که باید رعایت شود تا گواهینامه حلال گرفت چیست؟

سازمان و یا مراجع صدور گواهینامه یا نشان حلال کجاست؟

و خیلی سئوالات دیگر در مورد گواهینامه حلال… بهتر است اول بدانیم گواهینامه حلال چیست و منشاء تعریف آن کجاست؟

در هر دین و آیینی نسبت به غذاهایی که مصرف می شود حساسیت ها ، محدودیت ها و رژیم هایی دیده می شود. غذا در دین اسلام که با وجود نظامی نوین در عرصه زندگی فکری و اجتماعی انسانها پدید آورد و همچنین امروز دین برگزیده یک سوم مردم جهان است ، اهمیت ویژه ایی دارد. به طوری که در تعالیم و تفکرات اسلامی یک رژیم غذایی سالم به مفهوم آنچه که انسان مجاز به مصرف آن است توجه ویژه ایی شده است. در واقع اسلام از مسلمانان می خواهد تا آداب و قواعد را در مورد غذا ، نوشیدن و ذبح حیوانات رعایت نمایند. در دین اسلام مواد غذایی مجاز هستند که حلال باشند. حلال ، یک واژه عربی است و براساس قرآن و تعلیمات دین اسلام به مواد غذایی اطلاق می شود که برای مصرف همه انسان ها مناسب است.

کشورهای اسلامی در طول پانزده قرن، این نظام مستقل را حفظ نموده و همواره سعی می نمایند تا از طریق قوانین حکومتی نیز بر این موضوع احاطه و کنترل کامل داشته باشند. اکنون در شرایط جهانی شدن، بایسته است این معیارها ی حلال در همه زمینه ها به شکل استاندارد، تدوین و از سوی مراکزی نظارت دائمی شود و کلیه محصولات با نشانه خاصی که امنیت خاطر مصرف کنندگان را تضمین کند، در سطح جهانی عرضه شود و همه تولید کنندگان موظف باشند این نظارت را پذیرفته و با درج این نشان بر روی محصولات خود، مصرف کنندگان مسلمان در همه نقاط جهان را امنیت خاطر بخشند.

مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی ( ICRIC ) زیر نظر سازمان همکاری های اسلامی جهت تامین نیاز در جهان اسلام در خصوص ارائه غذای حلال، به مطالعه و پژوهش و تحقیقات گسترده ایی در این زمینه پرداخت و با جمع بندی تجربیات از فعالیت های انجام شده، اقدام به ایجاد ” نظام نظارتی بر محصولات حلال ( Halal Product ) از جمله غذاهای حلال ( Halal Food )و نیز پژوهش، گسترش، اطلاع رسانی و حمایت ” در این زمینه نموده است .

تمام کشورهای اسلامی تحت نظر این مرکز فعالیت خود را جهت اعمال قوانین حکومتی در راستای قوانین اسلامی و استاندارد های تدوین شده توسط این مرکز آغاز کردند. در ایران نیز سازمان جهانی حلال آغاز به کار کرد. لذا متقاضیان از طریق مشاور های متخصص در این زمینه و یا به طور مستقل از این سازمان اقدام به گرفتن گواهینامه حلال کردند و در حال حاضر نیز می کنند.

این گواهینامه مانند گواهینامه های ایزو نیست و در واقع فقط یک گواهینامه معتبر در کشور های اسلامی می باشد. هرچند که ورود محصولات دارای این نشان در کشور های غیر اسلامی نیز رو به رشد است و مشتریان غیر مسلمان نیز تمایل زیادی به مصرف این مواد غذایی دارند. البته داشتن گواهینامه ایزو مانند ISO9001 یک امتیاز محسوب می شود.