ایزو ۹۰۰۱ در ایران و لزوم ارتقاءبه نسخه های جدید آن
اولین تشکیلات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاسها در سال ۱۳۰۴ خورشیدی مطرح میشود. بعدها در سال ۱۳۳۲ به لحاظ ضرورت تعیین ویژگیها و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، ایجاد تشکیلاتی رسمی مورد توجه قرار گرفت و هسته اولیه تشکیلات سازمانی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به صورت ادارهای در اداره کل تجارت وقت شکل میگیرد. در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، مؤسسه کار خود را در چارچوب هدفها و مسئولیتهای تعیین شده آغاز میکند و در همان سال به عضویت سازمان بینالمللی استاندارد ISO درآمد. در سال ۱۹۸۷ کمیته فنی ۱۷۶ سازمان بینالمللی استاندارد (ISO/TC 176) سری استاندارد ISO 9000 را به جهانیان ارائه نمود. هدف از تدوین این سری از استاندارد، به وجود آوردن الگویی بینالمللی برای پیادهسازی و استقرار سیستمهای مدیریت و تضمین کیفیت بود که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت. سیستمهای مدیریت کیفیت به منظور ثبات سطح کیفیت تعریف شده و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایندها در سازمان پیادهسازی میشود.
نسخه اولیه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در سال ۱۹۷۴ با توجه به استاندارد BS 5750 تدوین گردید و سپس در سالهای ۱۹۷۴ و ۱۹۹۴ مورد تجدید نظر قرار گرقت. تغییرات اصلی در نسخه سوم ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۰ انجام گرفت و در سال ۲۰۰۸ رویکرد فرآیندی و خلاصه کردن مستندات جزء عمدهترین تغییرات این استاندارد محسوب می شد.ویرایش پنجم این استاندارد در سپتامبر سال ۲۰۱۵ منتشر گردید. در ویرایش سال ۲۰۱۵ دیدگاه فرایند گرا همچنان مورد تأکید است و علاوه برآن نظریههای نوین مدیریتی از جمله نگاه به سازمان به عنوان یک سیستم باز و رویکردهای جدید از جمله مدیریت ریسک و مدریت دانش به آن اضافه شده است استاندارد مدیریت کیفیت با تکیه بر اصول ۸ گانه شکل گرفتهاست:
۱٫ مشتری محوری یا تمرکز بر مشتری Customer Focus
۲٫ رهبری Leader ship
۳٫ مشارکت پرسنل Involvement of people
۴٫ رویکرد فرآیندی Process Approach
۵٫ رویکرد سیستمی به مدیریت System approach to management
۶٫ بهبود مستمر Continual Improvement
۷٫ تصمیمگیری بر مبنای واقعیت Factual approach to decision making
۸٫ روابط سودمند با تأمین کنندگان Mutually beneficial supplier relationships
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ منطبق بر آخرین ویرایش ۲۰۱۵برای هر سازمانی فارغ از نوع فعالیت و اندازه آنها قابل اجراست. گواهی نامه ISO 9001 نشان میدهد که سازمان سیستم مدیریت کیفیتی منطبق برخواست و نیاز مشتری مستقر کردهاست. یک سیستم با طراحی و اجرای خوب دارای فواید ذیل است:
. هدفمندی سیستم مدیریت کیفیت
. کنترل بهتر فرایندها
. افزایش بهرهوری
. کاهش هزینهها، ضایعات، مرجوعیها و بهبود اطمینان از محصول ایجاد چهارچوبی برای بهبود مستمر هر فرایند کنترل بهتر فرایندها
******
به روز باشید و با ارتقا یا دریافت استانداردهای جدید ایزو برای بخشهای مختلف سازمان یا موسسه خود به نیازهای مشتریانتان پاسخ مناسب بدهید
موسسه مدیران برتر آرمان برآورنده کامل نیازهای شماست با ما در تماس باشید