چرا ایزو اهمیت دارد؟

همانطور که پیشتر نیز بیان شد، ایزو سازمان بین المللی استانداردسازی است که تمامی استانداردهای تدوین شده توسط آن مورد تأیید کشورهای عضو قرار گرفته است. بنابراینبعد از ثبت شرکت و یا ثبت برند هر شرکت و یا مؤسسه­ای که بتواند از علائم ایزو بر روی محصولات خود استفاده نماید، در واقع توانسته است کیفیت و برتری محصولات خود را به اثبات رسانده و مزیت رقابتی کسب کند و این یعنی موفقیت در عرصه تجارت جهانی و داد و ستد در سطح بین المللی.

علامت ­های استاندارد

هر کدام از علامت­های استانداردی که توسط ایزو تدوین شده است، به شکل کُدی می­باشد که مرتبط با موضوعی خاص است. به عنوان مثال ISO 14001 نشان دهنده تعهد یک شرکت به محیط زیست است. به این معنا که اگر شرکتی بتواند نشان ISO 14001 را دریافت نماید، یعنی موفق شده است که در حین فعالیت­های خود مسائل زیست محیطی را در نظر گرفته و در دراز مدت برای پاکیزه ماندن محیط زیست برنامه­های عملی داشته و آنها را نیز به درستی اجرا نماید.

به همین ترتیب ISO 9001، ISO 22000، HACCP  و … هر یک به موضوعی خاص ارتباط دارند و بسته به نوع شرکت می­توانند اتخاذ شوند. لازم به ذکر است برخی از استانداردها همچون ISO 9001 و ISO 14001 از جمله استانداردهایی هستند که عمومیت دارند به طوری که تمام شرکتها می­توانند برای اخذ آنها اقدام نمایند اما برخی استانداردها همچون استاندارد HACCP چون تنها مختص شرکتهای تولید کننده مواد غذایی می­باشد فقط توسط این نوع شرکتها قابل اخذ می­باشد.

مفاهیم برخی از واژه ­های استاندارد ایزو

مفاهیم برخی از واژه­های استاندارد ایزو به شرح زیر می­باشند:

  • کیفیت

خواص و ویژگی­های یک خدمت و یا یک محصول است که با الزامات قانونی مطابقت داشته و برطرف کننده نیازها و انتظارات مشتریان می­باشد.

  • مشتری

فرد و یا سازمانی است که ابتدا محصول را دریافت کرده و سپس بر روی آن فرایندی را انجام می­دهد.

  • مصرف کننده

فرد و یا سازمانی است که محصول را دریافت کرده و آن را به مصرف می­رساند.

  • عرضه کننده

فرد و یا سازمانی است که ارائه دهنده خدمت و یا محصولی خاص می­باشد.

  • تولید

محصول فرایندهای ملموس است که توسط تمامی حواس قابل درک است.

  • خدمت

فرایندی که قابل لمس نیست اما توسط ادراک قابل فهم است.

  • عدم انطباق

برآورده نشدن یک نیازمندی در سازمان که شامل استانداردهای فنی و قوانین و مقررات دستورالعمل­های ابلاغی می­باشد.

  • اقدام اصلاحی

مجموعه فعالیتهایی که هدف آن شناسایی عوامل به وجود آورنده مشکل و رفع آنهاست.

  • اقدام پیشگیرانه

شناسایی عوامل و علتهای بالقوه که از ایجاد مشکل در آینده جلوگیری نماید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.